با دریافت کد اقتصادی از سازمان امور مالیاتی نام کاربری و اسم رمز مورد نیاز برای ورود به سامانههای مختلف مالیاتی کشور در اختیارتان قرار میگیرد. یکی از سامانههایی که با استفاده از نام کاربری خود میتوانید به آن وارد شوید پرتال ثبتنام و خدمات جامع الکترونیک مالیاتی است. در این سامانه اطلاعات مختلفی در اختیارتان قرار داده میشود. از جمله کدی که سازمان امور مالیاتی با عنوان "کد رهگیری" به شما اختصاص داده و به همراه کد اقتصادی، نشانه آن است که شما در سازمان امور مالیاتی ثبتنام کرده و دارای پرونده مالیاتی هستید.
با توجه به آنکه کسبوکارها به هنگام فعالیت خود لازم است تا کد اقتصادی را در اختیار دیگران قرار دهند، امکان مخفی کردن کد اقتصادی برای فعالان اقتصادی وجود ندارد. هر کسبوکار به هنگام هر خرید و فروش خود کد اقتصادی را به عنوان جزئی از اطلاعات مندرج در صورتحساب/فاکتور با طرف مقابل ردوبدل میکند. به نظر میرسد "کد رهگیری" تمهیدی است تا با ترکیب با کد اقتصادی و شناسه ملی کسبوکار، امکان اعتبارسنجی هویت هر کسبوکار را در نزد سازمان امور مالیاتی فراهم نماید. بنابراین توصیه میکنیم با اطلاع از "کد رهگیری" خودتان، آن را در جایی مطمئن ثبت و ضبط نمایید و در نگهداری و عدم افشای این کد نزد دیگران بکوشید.
کد رهگیری در هنگام تعریف کد اقتصادی، از طریق پیام کوتاه به شماره تلفن همراه صاحب کسبوکار ارسال میشود. اما اگر به پیام کوتاه حاوی این کد 10 رقمی دسترسی ندارید، همانطور که اشاره شد میتوانید با مراجعه به پرتال ثبتنام و خدمات جامع الکترونیک مالیاتی (http://register.tax.gov.ir) این کد را بیابید. پس از ورود به این سامانه، مطابق آنچه در شکل زیر مشخص شده میتوانید کد رهگیری خود را در گوشه بالا سمت چپ کلیه صفحات مشاهده نمایید:
توجه: از دیماه 1399 متقاضیان دریافت دستگاه کارتخوان (POS) و درگاه پرداخت الکترونیک ملزم هستند به هنگام ارائه درخواست به شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت الکترونیک، کد رهگیری ثبتنام خود در سازمان امور مالیاتی را نیز به ایشان اعلام نمایند.
دیگر چه اطلاعاتی در پرتال ثبتنام و خدمات جامع الکترونیک مالیاتی در اختیار شما قرار دارد؟
با ورود به سامانه http://register.tax.gov.ir علاوه بر دسترسی به کد رهگیری خود میتوانید به اطلاعات مفید دیگری نیز دسترسی پیدا کنید:
- وضعیت پرونده: در میانهی صفحه اول این سامانه پس از ورود به آن میتوانید وضعیت پرونده مالیاتی خود را مشاهده کنید. در تصویر فوق همانطور که مشاهده میکنید وضعیت پرونده "ثبتنام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی" اعلام شده. کسبوکاری که در این وضعیت قرار دارد میتواند بدون مشکل از دیگر خدمات سامانههای سازمان امور مالیاتی استفاده کند. در صورتی که این وضعیت حالت دیگری را اعلام کند، معمولا استفاده از بقیه سامانههای سازمان امور مالیاتی برای کسبوکار (مثل ارائه اظهارنامه عملکرد الکترونیک، ارائه اظهارنامه ارزش افزوده و ...) متوقف شده و فعال شدن مجدد آن منوط به رفع مشکل ثبتنام از سوی کسبوکار و بازگشت "وضعیت پرونده" به حالت "ثبتنام کامل" خواهد بود.
- ویرایش اطلاعات ثبتنام: یکی از امکانات این سامانه دسترسی و ویرایش اطلاعات شناسنامهای (یا اطلاعات ثبتنام) کسبوکار توسط خود او است. کسبوکار در صورت نیاز به تغییر اطلاعات شناسنامهای خود (مثلا در صورت تغییر نشانی قانونی شرکت) لازم است که با انتخاب گزینه "ویرایش اطلاعات ثبتنام" اقدام به تغییر اطلاعات خود نماید. با تغییر هر جزء از اطلاعات توسط کسبوکار وضعیت پرونده او از حالت "ثبتنام کامل" خارج میشود و پرونده به ممیز مالیاتی او ارجاع میشود تا نسبت به بررسی اطلاعات تغییر کرده، تایید این اطلاعات و برگرداندن وضعیت پرونده به "ثبتنام کامل" اقدام نماید. توجه کنید که در بعضی مواقع ممکن است لازم باشد تا علاوه بر "ویرایش اطلاعات ثبتنام" در این سامانه، مدرکی را نیز بصورت حضوری به ممیز مالیاتی خود ارائه نمایید (برای مثال تصویر آگهی رسمی مربوط به تغییر محل قانونی شرکت)
- نیازمندیها: در صورت وجود مغایرت یا کمبود در اطلاعات شناسنامهای (اطلاعات ثبتنام) کسبوکار، تذکر و راهنمایی لازم در میانه صفحه اول این سامانه، ذیل عنوان "نیازمندیها" به کاربر اعلام میشود. او میتواند با تغییر و تکمیل اطلاعات مطابق تذکر صورت گرفته و با استفاده از امکانات بخش "ویرایش اطلاعات ثبتنام" برای رفع مشکل و تبدیل وضعیت پرونده خود به "ثبتنام کامل" اقدام نماید
- ابلاغ الکترونیک: طی تابستان و پاییز سال 1399، سازمان امور مالیاتی سازوکار ابلاغ الکترونیک اوراق مالیاتی را فعال نمود. کسبوکارهایی که با طی مراحل لازم این امکان را برای خود فعال نمودهاند، میتوانند به اوراق مالیاتی ابلاغ شده به ایشان در این سامانه و با استفاده از گزینه "ابلاغ الکترونیک" دسترسی یابند
اگر هنگام انجام مراحل کار به مشکل برخوردید ...
ما نهایت تلاش خود را میکنیم تا مراحل انجام هر روال را به کاملترین شکل ممکن برایتان توضیح دهیم. همچنین سعی میکنیم در توضیحاتمان اصل سادگی را رعایت کنیم تا شما بتوانید با صرف کمترین وقت بیشترین اطلاعات را بدست آورید و هرچه سریعتر به کارتان برسید.
با این حال میدانیم که با وجود تمام سعی و تلاش ما، ممکن است در حین انجام هر روال به مشکلاتی برخورد کنید که در توضیحات ما ذکری از آن نیامده یا احیانا متوجه شوید که بخشی از توضیحات ارائه شده از سوی "چه جوری" اشتباه است. در اینگونه موارد اگر چند دقیقهای وقت بگذارید و با استفاده از ساز و کار "نظر بدهید" در ذیل هر صفحه، مشکلی را که در حین انجام هر روال با آن مواجه شدهاید با ما در میان بگذارید، کمک بزرگی در تکمیل اطلاعات روالهای این پایگاه اطلاعرسانی به ما خواهید کرد. ما تنها با کمک بازخورد شما میتوانیم بهترین راهنما را برای انجام هر روال تدوین نماییم.
لطفا توجه داشته باشید که نظرات درج شده پس از ثبت تنها برای مدیر وب سایت قابل مشاهده خواهند بود. مدیر وب سایت پس از بررسی هر نظر در صورت لزوم، اقدام به انتشار آن در وب سایت خواهد کرد.
کار را به کاردان بسپارید، جنس را از اهلش بخرید ...
کسب و کار "چه جوری" برپایه جذب تبلیغات و نمایش آن به مخاطبین این وب سایت میگردد. در ادامه میتوانید تبلیغات کسب و کارهایی را که مایل به معرفی خود در این صفحه بودهاند، مشاهده کنید. اگر مطالب "چه جوری" را مفید میدانید، با بازدید از صفحات مرتبط با هر تبلیغ به ما در جذب بیشتر و بهتر کسب و کارها کمک کنید.
شناسنامه مطلب
نام مطلب: | بدست آوردن کد رهگیری |
نوع مطلب: | راهنما |
نام سازمان مرتبط: | سازمان امور مالیاتی کشور |
رده موضوعی | ترفندها |
کد مطلب: | TR05 |
تاریخ آخرین بروزرسانی: | دی ماه 1399 |
تاریخ بعدی کنترل اطلاعات: | خرداد ماه 1400 |