این روزها هر کسبوکاری که راه میافتد بالاخره باید یک وب سایت (ما به فارسی میگوییم پایگاه اطلاعرسانی) هم برایش درست کرد و آن را بر روی شبکه جهانی اینترنت قرار داد تا در دسترس و معرض دید علاقمندان باشد.
کسبوکارها اما در روزهای اول آنقدر مشغول انجام امور قانونی و رتقوفتق کارهای مهمتر برای راه انداختن چرخها هستند که گاهی ترجیح میدهند آماده کردن وب سایت خود را به زمانی بعد از راه افتادن امور اصلیتر کسبوکار موکول کنند. همانطور که در "چهچوری وب سایت درست کنیم" خواهید دید، این رویکرد بدی هم نیست. آمادهسازی محتوا، که مهمترین و اصلیترین کار در پروژه آماده کردن وب سایت به حساب میآید، معمولا فعالیت زمانبری است و فراغبالی میطلبد که معمولا در روزهای اولیه راهاندازی یک کسبوکار مشکل میتوان آن را فراهم کرد.
تهیه یک میزبان وب (یا هاستینگ یا "فضا" بر روی اینترنت، آنگونه که مصطلح است) داستان دیگری دارد. با آماده شدن وب سایتِ کسبوکار همانطور که اشاره شد باید آن را بر روی شبکه جهانی اینترنت قرار داد تا در دسترس علاقمندان قرار گیرد. برای اینکار لازم است صفحات اطلاعاتی وب سایت را بر روی رایانهای قرار داد (میزبان وب) و برای آن رایانه نشانی مشخصی در نظر گرفت تا اهالی اینترنت با کمک آن نشانی مشخص بتوانند بر روی شبکه اینترنت، آن رایانه را پیدا کنند و به اطلاعات قرار داده شده بر روی آن دست پیدا کنند. مثلا برای همین وب سایت که مشغول مطالعه آن هستید، ما نشانی (نام دامنه یا Domain Name) chejoori.ir را در نظر گرفتهایم. بنابراین شما با این نشانی یا نشانی متداولتر آن (www.chejoori.ir) میتوانید بر روی اینترنت آن را پیدا کنید و از اطلاعاتش استفاده کنید.
توصیه ما این است که حتی اگر در نظر ندارید تا وب سایتتان را خیلی سریع آماده کرده و آن را راه بیاندازید، باز هم در اسرع وقت برای خرید یک نام دامنه و دستوپا کردن یک میزبان بر روی شبکه اینترنت اقدام کنید.
پست الکترونیک، مقدم بر وب سایت
نام دامنه کسبوکار شما علاوه بر نشانی وب سایتتان، بخش اصلی نشانی پست الکترونیک شما را هم مشخص میکند. نشانی پست الکترونیک کارکنانِ چهجوری همگی بصورت این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید تعریف شده (کسبوکاری که کارکنانش نشانی پست الکترونیک با نام دامنه اختصاصی خودشان را داشته باشند، از کسبوکارهایی که کارکنان در آنها از نشانیهای gmail یا yahoo استفاده میکنند جدیتر و استخواندارتر به نظر میرسند.) ضمنا رتقوفتق امور مربوط به ارسال و دریافت نامههای الکترونیک نیازمند رایانهای بر روی شبکه اینترنت است که معمولا این مهم بصورت یکجا در همان میزبان وب قابل انجام است.
بنابراین با تهیه یک نام دامنه اختصاصی برای کسبوکارتان و رایانهای به عنوان میزبان بر روی شبکه اینترنت، شما هم مقدمات راهاندازی وب سایتتان را فراهم کردهاید هم امکانات مورد نیاز برای ارسال و دریافت نامه الکترونیک را بدست آوردهاید. همانطور که گفتیم ممکن است بشود کار راه انداختن یک وب سایت را چند ماهی به تاخیر انداخت، اما تاخیر در بکارگیری پست الکترونیک در این دوره و زمانه اصلا جایز نیست!
برای تهیه میزبان وب (هاستینگ)، خودتان آستین بالا بزنید!
معمول این است که کسبوکارها همزمان با پرداختن به فعالیت آمادهسازی وب سایت، اقدام به تهیه نام دامنه و میزبان وب میکنند (البته گفتیم اگر میخواهید آمادهسازی وب سایت را به تاخیر بیاندازید، بهتر است برای تهیه نام دامنه و میزبان وب منتظر نمانید.) به همین خاطر رسم شده که فعالیت تهیه نام دامنه و میزبان وب نیز به عنوان بخشی از کار طراحی وب سایت بر عهده پیمانکاری که صاحب کسبوکار برای آمادهسازی وب سایتش انتخاب میکند قرار گیرد و زحمتش جزو "شرح خدمات" وی در نظر گرفته شود.
به دو دلیل پیشنهاد میکنیم که اینکار را نکنید و از همان ابتدا خودتان سکان تهیه و خرید نام دامنه و میزبان وب را به دست بگیرید:
- نام دامنه کسبوکار شما معمولا به یکی از داراییهای نامشهود کسبوکارتان تبدیل خواهد شد. به هنگام ثبت نام دامنه معمولا مشخصات ثبتکننده به عنوان مالک و صاحباختیار نام دامنه مشخص میشود. پیش میآید که در هنگام ثبتِ نام دامنه توسط پیمانکاران نرمافزاری، دقت لازم در این مورد صورت نمیگیرد و پس از چند سال صاحب کسبوکار متوجه میشود که در واقع بطور رسمی مالک نام دامنه به حساب نمیآید. برای اجتناب از بروز چنین مشکلی، توصیه میکنیم حتما خودتان برای ثبتِ نام دامنه کسبوکارتان اقدام کنید
- هزینههای ثبت نام دامنه و تهیه میزبان وب (که معمولا مدیریت ارسال و دریافت نامههای الکترونیک شما را هم برعهده دارد) اغلب بصورت سالانه پرداخت میشوند. بنابراین لازم است هر سال، در موعد مقرر، با پرداخت هزینه لازم مالکیت شما بر نام دامنه و فضایی که به عنوان میزبان وب در اختیار دارید، تجدید شود. در مواقعی که ثبت نام دامنه و تهیه میزبان وب از سوی پیمانکار وب سایتتان انجام میشود، بسیار پیش میآید که در زمان سررسیدن موعد پرداخت سالانه، شما از این امر مطلع نمیشوید و پیمانکار وب سایت هم به دلایل مختلف اقدام لازم برای تجدید هزینههای مذکور را انجام نمیدهد. به این ترتیب با قطع سرویس میزبانی، فعالیت وب سایتتان بصورت موقت دچار وقفه میشود و ...
به همین خاطر توصیه میکنیم از همان ابتدا با دردستگرفت سکان کار، خودتان مدیریت امور مربوط به تهیه و خرید نام دامنه و میزبانی وب را برعهده بگیرید. کار سختی نیست! کافی است با چند مفهوم ساده که در ادامه برایتان توضیح میدهیم، آشنا شوید.
دامنه .com یا .ir؟ چگونه نام دامنه خود را انتخاب کنیم؟
اولین و مهمترین قدم برای شروع کار آن است که نام دامنه مورد نظرتان را انتخاب کنید. به یاد بیاورید که این نام (به همراه پسوند همراهش) بخش اصلی نشانی پایگاه اطلاعرسانی شما بر روی شبکه اینترنت را مشخص میکند (مثلا: www.chejoori.ir) و همچنین همین نام به عنوان بخش اصلی و ثابت نشانیهای پست الکترونیک شما نیز بکار میرود (مثلا: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید).
هر نام دامنه، که ترکیبی از حروف الفبای انگلیسی است (و میتواند در صورت نیاز بعضی علائم خاص مثل "–" هم در آن بکار برده شود)، یگانه است. بنابراین مالکیت آن در هر زمان میتواند در اختیار یک فرد حقیقی یا حقوقی قرار داشته باشد. به این ترتیب در هنگام انتخاب نام دامنه مهمترین مساله آن است که آیا نام مورد نظر شما پیشتر به مالکیت شخص دیگری درآمده یا نه. اگر نام مورد نظرتان مالکی نداشته باشد، میتوانید با پرداخت هزینه لازم، مالک آن شوید. اما اگر قبلا شخص دیگری مالکیت نام مورد نظرتان را بدست آورده باشد، امکان استفاده از آن نام منتفی است و باید به دنبال نام دیگری بگردید.
با توجه به نامهای دامنهای که در طول سالیان فعالیت شبکه اینترنت از سوی اشخاص مختلف تعریف و خریداری شده، این روزها بدست آوردن یک نام مناسب ممکن است کار سادهای نباشد. اگر کسبوکاری حقوقی دارید، میتوانید این وضعیت را با وضعیتی که برای تعیین نام شرکتتان در هنگام ثبت آن مواجه بودید مقایسه کنید. همان پیچیدگی در اینجا هم حکمفرما است که لازم است به روشی بر آن فائق آیید.
شاید مناسبترین راه برای رسیدن به یک نام دامنه مناسب، استفاده از خردِ جمعی همکاران و نزدیکان برای تهیه فهرستی از نامهای پیشنهادی باشد. با تهیه فهرست نامهای مورد نظرتان میتوانید از سازوکاری که اغلب شرکتهای ارائهدهنده میزبانی وب در اختیارتان قرار میدهند استفاده کنید و از "آزاد" بودن (یا نبودن) هریک از نامهای پیشنهادی بر روی شبکه اینترنت اطلاع یابید و در نهایت با رسیدن به نامی که هم از نظرتان مناسب است و هم امکان بدست آوردن مالکیت آن وجود دارد، انتخاب خود را نهایی کنید.
در مورد نام دامنه، توجه به این نکته نیز مهم است که نام اصلی دامنه (مثلا: chejoori) در ترکیب با یک پسوند (مثلا: .ir یا .com) نام کامل دامنه را میسازند. بنابراین علاوه بر انتخاب بخش اصلی نام دامنه، انتخاب و تعیین پسوند مطلوب و مقبول هم جزو فعالیتهای این بخش است. پسوندهای .com و .ir معمولا برای ما ایرانیها مناسبترین و مقبولترین پسوندها هستند. اما به جز اینها مجموعه نسبتا متنوعی از دیگر پسوندها هم وجود دارند که میتوانید نام دامنه خود را با استفاده از آنها تعریف کنید. به عنوان مثال .net یا .info یا .app یا ...
گردانندگان وب سایت چه جوری وقتی به فکر راهاندازی این پایگاه اطلاعرسانی افتادند متوجه شدند که مالکیت نام دامنه chejoori.com قبلا واگذار شده و بنابراین امکان استفاده از این نام وجود ندارد. اما در همان زمان نام دامنه chejoori.ir قابل تهیه بود و به این ترتیب نام دامنه این وب سایت تعیین شد.
این نکته را به یاد داشته باشید که پسوند .ir به همه مخاطبان اعلام میکند که دامنه دارای این پسوند و وب سایت مرتبط با آن با ایران ارتباط دارد. برای برخی کسبوکارها این ویژگی مثبت و برای معدودی از آنها ممکن است این ارتباط معنایی نامطلوب باشد. به هر حال در جهان اینترنت پسوند .com عمومیتر، جهانیتر و برای کسبوکارها مقبولتر است.
ضمنا توصیه میکنیم اگر نام دامنهای را انتخاب کردید که هم با پسوند .com و هم با پسوند .ir امکان خرید آن وجود داشت، اقدام به خرید هر دو نشانی کنید. به این ترتیب شما با دوراندیشی از اینکه مالکیت نام دامنه شما با پسوندی متفاوت به دست دیگران بیافتد و احتمالا در آینده از این بابت مشکلاتی برای شما بوجود آید، جلوگیری کردهاید.
استقرار میزبان وب در داخل کشور یا خارج از کشور؟
فرقی نمیکند که نام دامنه خود را با پسوند .ir یا .com (یا هر پسوند دیگری) ثبت کرده باشید. با در اختیار داشتن نام دامنه با هر پسوندی میتوانید تصمیم بگیرید که رایانهای که به عنوان میزبان وب خود تهیه میکنید، در کدام نقطه از دنیا مستقر باشد. شبکه اینترنت این امکان را به شما میدهد تا میزبان وب خود را از هر شرکتی در جهان تهیه کنید (البته برای استفاده از خدمات شرکتهای خارج از کشور، لازم است تا امکان پرداخت ارزی به این شرکتها بابت خدماتی که ارائه میدهند را در اختیار داشته باشید.)
حتی اگر تصمیم داشته باشید که از خدمات شرکتهای ایرانی در زمینه میزبانی وب استفاده کنید (که تصمیم درست و بجایی است!) خیلی زود متوجه میشوید که اغلب این شرکتها انتخاب اینکه رایانه میزبان وبتان در داخل یا خارج از ایران قرار داشته باشد را، در اختیارتان قرار میدهند.
برای انتخاب محل استقرار میزبان وب شاید مهمترین متغیر، نوع و ملیت مخاطبانی باشد که به دنبال آن هستید. اگر مخاطب اصلی وب سایت شما ایرانیان مقیم داخل کشور هستند، توصیه میکنیم که محل استقرار میزبان وب خود را در داخل کشور انتخاب کنید. تجربه نشان داده با این انتخاب ضمن آنکه دسترسی به وب سایت شما از خارج از کشور هم مقدور است، در داخل ایران شما و مخاطبانتان امکان ارتباطی سریعتر و مطمئنتر با وب سایت را در اختیار دارید. با این انتخاب در زمانهایی که احیانا ارتباط کاربران ایرانی با شبکه جهانی اینترنت قطع میشود نیز شما و مخاطبانتان امکان دسترسی به وب سایت مستقر در داخل ایران را خواهید داشت.
اما اگر مخاطبان اصلی وب سایت شما در خارج از ایران قرار دارند، مثلا اگر شما صادرکنندهای هستید که مایلید از طریق وب سایت خود با مشتریان و خریداران بالقوه در خارج از ایران تبادل اطلاعات کنید و اگر زبان اصلی وب سایت شما زبانی غیر از زبان فارسی است، توصیه میکنیم تا محل استقرار میزبان وب خود را در خارج از کشور انتخاب کنید.
میزبان وب ویندوز (Windows)، یا میزبان وب لینوکس (Linux)؟
انتخاب سیستم عامل رایانه میزبانی که برای وب سایت خود انتخاب میکنید مسالهای فنیتر از آن است که بخواهیم در اینجا با جزئیات به آن بپردازیم. در این زمینه اما خوب است به نکات زیر توجه کنید:
- اگر حالا که مشغول تهیه میزبان وب خود هستید همزمان کار آمادهسازی وبسایتتان را هم آغاز کردهاید، برای جنبههای فنی مرتبط با انتخاب نوع میزبان میتوانید از پیمانکار وبسایتتان کمک و مشاوره بگیرید
- در صورت انتخاب و تهیه هر نوع میزبان وب (با سیستم عامل ویندوز یا لینوکس)، شما در آینده میتوانید میزبان خود را تغییر داده و یا تصمیم بگیرید از دو میزبان (یکی برای ارائه خدمات ارسال و دریافت پست الکترونیک و دیگری برای میزبانی وبسایت) استفاده کنید
- اگر در نظر دارید یک وبسایت برای معرفی شرکت و ارائه اطلاعات بروشور کسبوکار خود بر روی شبکه اینترنت راهاندازی کنید و اگر مناسب میدانید که برای اینکار از نرمافزارهای متداول مدیریت محتوا (CMS: Content Management System) همچون جوملا (Joomla)، وردپرس (WordPress) و ... استفاده کنید، میتوانید یک میزبان وب لینوکس تهیه کنید. این انتخاب اغلب اوقات نیاز چند سال اول فعالیت شما را برآورده خواهد کرد
- اگر در نظر دارید یک وبسایت با کارکرد خاص (فروشگاه اینترنتی، ارائه خدمات آموزش مجازی، ...) برپا کنید، برای انتخاب نوع سیستم عامل میزبان وب خود که پاسخگوی نیازهای شما باشد، حتما ابتدا با کارشناسان فنی مشاوره نمایید
حجم مناسب برای میزبان وب را چگونه محاسبه کنیم؟
یکی دیگر از متغیرهایی که باید به هنگام تهیه میزبان وب درباره آن تصمیم بگیرید، حجم فضایی است که میخواهید بر روی شبکه اینترنت به میزبان شما اختصاص داده شود. صفحات اطلاعاتی وب و پیامهای پست الکترونیک همه در قالب فایلهایی بر روی میزبان وب شما ذخیره میشوند. به همین خاطر شما به هنگام تهیه میزبان باید تخمینی از فضای مورد نیاز خود داشته باشید تا پس از شروع فعالیت میزبان خود، بتوانید کلیه فایلهای مورد نیاز را بر روی این رایانه (میزبان وبتان) ذخیره کنید.
شرکتهای ارائهدهنده خدمات میزبانی وب هم معمولا سرویسهای مختلف خود را براساس مقدار حجم فضایی که در اختیار خریدار قرار میدهند تقسیمبندی کرده و به ازای هریک هزینهی مجزایی دریافت میکنند (هرقدر میزان فضای مورد نیاز بیشتر باشد، هزینه خدمات ارائهشده بیشتر خواهد بود.)
برای انتخاب میزان فضای مورد نیاز میزبان وب خود خوب است به نکات زیر توجه کنید:
- پس از تهیه میزبان از شرکت ارائهدهنده خدمات میزبانی، در هرزمان میتوانید با پرداخت هزینه لازم فضای اختصاص یافته را افزایش داده و اصطلاحا سرویس میزبانی خود را "ارتقا" دهید. بنابراین چندان نگران تعیین دقیق میزان فضای مورد نیاز خود نباشید!
- برای مشخص کردن فضای مورد نیاز میزبان، معمولا اکثر خریداران به فضایی که وب سایتشان به آن نیاز دارد توجه میکنند. در حالی که اغلب اوقات نامههای الکترونیک کاربران بر روی میزبان، بخش اعظم فضا را به خود اختصاص میدهند
- توصیه میکنیم در سیاستگذاری مربوط به استفاده از پست الکترونیک در کسبوکار خود، از کاربران بخواهید تا نامههای الکترونیک خود را از میزبان اصلی دریافت کرده و برروی رایانه شخصیشان در محل شرکت نگهداری کنند. به این ترتیب فضای میزبان شما برای نگهداری از آرشیو نامههای الکترونیک کارکنان اشغال نخواهد شد
- اگر نوع استفاده از پست الکترونیک در کسبوکار شما بصورتی است که لازم میکند کارکنان، نامههای الکترونیک خود را بر روی میزبان نگهداری کنند (مثلا اگر لازم است که کارکنان از نقاط مختلف جغرافیایی به آرشیو نامههای خود دسترسی داشته باشند)، حتما از ایشان بخواهید تا بصورت ادواری صندوق پستی خود را کنترل کرده و نامههایی را که نیازی به نگهداری از آنها نیست، حذف نمایند
- برای تخمین فضای مورد نیاز پست الکترونیک با در نظر گرفتن نکات فوق به ازای هر کاربر فضای بیشینیهای را در نظر بگیرید و بعد با توجه به تعداد کاربرانی که مایل هستید پست الکترونیک در اختیارشان قرار دهید، بیشینه فضای مورد نیاز برای پست الکترونیک را تخمین بزنید. به عنوان مثال با در نظر گرفتن حداکثر 100 مگابایت فضا برای نامههای الکترونیک هریک از کارکنان اگر لازم است تا به 10 نفر از کارکنان خود امکان استفاده از پست الکترونیک را بدهید، لازم است تا 1000 مگابایت (یک گیگا بایت) فضا برای استفاده از پست الکترونیک در نظر بگیرید
- اگر وب سایت شما قرار است کسبوکارتان را به مخاطبینتان معرفی کند و نقش بروشور الکترونیک را برایتان داشته باشد، معمولا در نظر گرفتن فضایی بین 200 تا 500 مگابایت، به شرط آنکه محتوای شما تنها شامل متن و تصویر باشد، تخمین مناسبی برای فضای مورد نیاز نسخه اول وب سایتتان خواهد بود. در صورتی که تصمیم داشته باشید علاوه بر متن و تصویر از محتوای ویدئویی (فیلم) نیز در وب سایت خود استفاده کنید، بسته به حجم و کیفیت مورد نظرتان برای فیلمهایی که بر روی وب سایت قرار میگیرند لازم است تا حجم بیشتری را برای وب سایت در نظر بگیرید
- در نهایت، حجم تخمینی مورد نیاز برای میزبان شما حاصل جمع حجم در نظر گرفته شده برای استفاده کارکنان از پست الکترونیک و حجم مورد نیاز وب سایت شما خواهد بود
از خدمات کدام شرکت برای میزبانی وب سایتمان استفاده کنیم؟
این روزها شرکتهای زیادی خدمات میزبانی وب ارائه میدهند. خوشبختانه فناوری مورد استفاده در این بازار آنقدر پیشرفت کرده که بسیاری از مشکلاتی که خریداران میزبان در سالهای اولیه شروع به کار وبسایتها بر روی شبکه اینترنت با آن مواجه میشدند، دیگر به ندرت رخ میدهد.
مثلا در آن سالهای اولیه که داشتن وبسایت تازه در میان کسبوکارها متداور شده بود هنوز تهیه پشتیبان (Backup) از اطلاعاتی که شما بر روی وبسایتتان قرار میدادید جزو خدمات استاندارد شرکتهای میزبانی وب به حساب نمیآمد. بنابراین در مواردی که اطلاعات موجود بر روی میزبان دچار مشکل میشد به علت در دسترس نبودن نسخه پشتیبان، صاحب وبسایت ناچار میشد مجددا اقدام به ساخت و ایجاد وبسایت خود نماید. اما این روزها تهیه پشتیبان یکی از امکانات استاندارد خدمات میزبانی وب است و به این ترتیب ریسک کسبوکارها در صورت صدمه دیدن وب سایتشان بخاطر حذف ناخواسته اطلاعات، تا حدی زیاد کاهش یافته است (بااینحال فراموش نکنید در هنگام پرسوجو برای انتخاب شرکت میزبان وب خود حتما از وجود سرویس تهیه پشتیبان مطمئن شوید!)
پیشرفتهای فناوری باعث شده تا امکانات و خدماتِ استانداردِ اغلب سرویسدهندگان میزبانی وب پاسخگوی نیاز شما برای تهیه یک میزبان مناسب باشد (فراموش نکنید که ما در این مطلب شما را برای تهیه میزبان وب سایتهایی ساده که نقش اطلاعرسانی عمومی و بروشور الکترونیک کسبوکار شما را برعهده خواهند داشت، راهنمایی میکنیم. برای انواع پیشرفتهتر وبسایتها با کاربردهای متنوعتر لازم است تا از مشاوره اهل فن بهره ببرید!) پس در این صورت چه عاملی میتواند به شما کمک کند تا از میان شرکتهای مختلف ارائهدهنده این خدمات یکی را به عنوان شرکت مورد نظر خود انتخاب کنید. پاسخ ما یک کلمه است: پشتیبانی!
خدمات میزبانی با این فرض بصورت زمانی (مثلا یکساله) ارائه میشوند که بیستوچهارساعته و بدونوقفه در طول مدت سرویس، فعال باشند. اما در عمل گاهی مشکلاتی پیش میآید که سرویس شما به دلایل مختلف (اغلب فنی) غیرفعال شده و از دسترس خارج میشود. این زمانها معمولا به نسبت مدت کل سرویس کوتاه است (مثلا 45 دقیقه در طول یکسال). رفع اینگونه مشکلات معمولا نیازمند پیگیری و پاسخگویی بهموقع پرسنل پشتیبانی شرکت ارائهدهنده خدمات میزبانی است. بنابراین شیوه و کیفیت پاسخگویی شرکت در هنگام ارائه پشتیبانی (که وابسته به قابلیتهای نیروی انسانی شرکت است و نه فناوری مورد استفاده) میتواند عاملی تعیینکننده در سرعت رفع مشکلات باشد. قابلیتی که میتواند میان شرکتهای مختلف تمایز ایجاد کرده و به شما کمک کند تا شرکت مورد نظر خود را انتخاب کنید.
اما چگونه میتوانیم از کیفیت پشتیبانی شرکتهای مختلف آگاه شویم:
- از دیگرانی که پیش از شما میزبان وب تهیه کردهاند، درباره تجربهشان سوال کنید. سعی کنید بفهمید آنها در هنگام استفاده از سرویس میزبانی با چه مشکلاتی مواجه شدهاند و شیوه پاسخگویی شرکت ارائهدهنده سرویس برای رفع مشکل چگونه بوده است.
- شما برای انتخاب شرکت مورد نظر خود معمولا لازم است با کارشناسان فروش شرکتهایی که خدماتشان را بررسی میکنید، صحبت کنید. گاهی حتی این کارشناسان برای پاسخ به برخی سوالات، ارتباط شما را با کارشناسان فنی شرکت برقرار میکنند. در این ارتباطها تلاش کنید تا ضمن پیگیری موضوع اصلی و دریافت پاسخ خود، شیوه کلی پاسخگویی کارشناسان شرکت را نیز محک بزنید. کیفیت پاسخگویی که شما به دنبال آن هستید معمولا یک فرهنگ سازمانی است که بهجز بخش پشتیبانی در دیگر بخشهای شرکت نیز جاری است. بنابراین تجربه ارتباط شما با یک بخش از شرکت میتواند نمونهای از کیفیت ارتباطتان با شرکت در مواقعی که نیاز به پشتیبانی دارید، باشد.
- در سالهای اخیر بسیاری از شرکتهای ارائهدهنده خدمات میزبانی، تلاش کردهاند تا سرویس پشتیبانی فنی خود را از حالت تلفنی به حالت "درخواست پشتیبانی" (Ticket) تبدیل کنند. در روش اول ارتباط شما با کارشناسان پشتیبانی شرکت از طریق ارتباط تلفنی و در روش دوم از طریق پیامهای مکتوب برقرار میشود. هریک از این دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند. در هنگام تفحص برای انتخاب شرکت میزبانی میتوانید در رابطه با روش دریافت درخواستهای پشتیبانی از شرکتها پرسوجو کنید و ببینید هریک بیشتر به کدام روش تمایل دارند. خود شما کدام روش را بیشتر میپسندید؟ با توجه به تمایل خودتان و روش ترجیحی شرکت، میتوانید شاخص دیگری در رابطه با کیفیت دریافت پشتیبانی از شرکت به هنگام ضرورت، بدست آوردید
ضمنا بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که انتقال صحیح مشکل به کارشناسان پشتیبانی تاثیر بسزایی در کیفیت و سرعت دریافت خدمات و کوتاه کردن زمان رفع مشکل خواهد داشت. چه جوری راهنمایی جداگانه برای کمک به شما در مشخص کردن هرچه بهتر ابعاد مشکل خود در هنگام تماس با کارشناسان پشتیبانی تهیه و منتشر خواهد کرد.
وقتی پاسخ همه سوالها را مشخص کردید ...
با تعیین گزینههای مختلفی که در این مطلب برایتان توضیح دادیم، باید بتوانید شرکت ارائهدهنده خدمات میزبانی وب خود را انتخاب کرده و سرویس مورد نظرتان را از این شرکت خریداری کنید.
گزینههای توضیح داده شده در این مطلب را میتوان در یک فهرست یادآوری (Checklist) یک صفحهای مستند کرد. اینکه نام دامنه مورد نظرتان چیست؛ محل استقرار میزبانتان باید در داخل باشد یا خارج از کشور ؛ چه حجم فضای برای میزبانتان لازم دارید و ...
همچنین با توجه به توضیحات بخش قبل، با پرسوجو از دیگران، جستجو در اینترنت و نهایتا تماس مستقیم با شرکتهای ارائهدهنده خدمات میزبانی، میتوانید شرکت مورد نظرتان را انتخاب کنید. در وب سایت شرکت انتخاب شده معمولا فهرستی از سرویسهای مختلف میزبانی خواهید یافت. با مقایسه فهرست یادآوری خود با مشخصات سرویسهای مختلف، سرویس مورد نظرتان را انتخاب و نسبت به خریداری آن اقدام کنید.
اگر هنگام انجام مراحل کار به مشکل برخوردید ...
ما نهایت تلاش خود را میکنیم تا مراحل انجام هر روال را به کاملترین شکل ممکن برایتان توضیح دهیم. همچنین سعی میکنیم در توضیحاتمان اصل سادگی را رعایت کنیم تا شما بتوانید با صرف کمترین وقت بیشترین اطلاعات را بدست آورید و هرچه سریعتر به کارتان برسید.
با این حال میدانیم که با وجود تمام سعی و تلاش ما، ممکن است در حین انجام هر روال به مشکلاتی برخورد کنید که در توضیحات ما ذکری از آن نیامده یا احیانا متوجه شوید که بخشی از توضیحات ارائه شده از سوی "چه جوری" اشتباه است. در اینگونه موارد اگر چند دقیقهای وقت بگذارید و با استفاده از ساز و کار "نظر بدهید" در ذیل هر صفحه، مشکلی را که در حین انجام هر روال با آن مواجه شدهاید با ما در میان بگذارید، کمک بزرگی در تکمیل اطلاعات روالهای این پایگاه اطلاعرسانی به ما خواهید کرد. ما تنها با کمک بازخورد شما میتوانیم بهترین راهنما را برای انجام هر روال تدوین نماییم.
لطفا توجه داشته باشید که نظرات درج شده پس از ثبت تنها برای مدیر وب سایت قابل مشاهده خواهند بود. مدیر وب سایت پس از بررسی هر نظر در صورت لزوم، اقدام به انتشار آن در وب سایت خواهد کرد.
کار را به کاردان بسپارید، جنس را از اهلش بخرید ...
کسب و کار "چه جوری" برپایه جذب تبلیغات و نمایش آن به مخاطبین این وب سایت میگردد. در ادامه میتوانید تبلیغات کسب و کارهایی را که مایل به معرفی خود در این صفحه بودهاند، مشاهده کنید. اگر مطالب "چه جوری" را مفید میدانید، با بازدید از صفحات مرتبط با هر تبلیغ به ما در جذب بیشتر و بهتر کسب و کارها کمک کنید.
شناسنامه مطلب
نام مطلب: | تهیه میزبان وب (هاستینگ) |
نوع مطلب: | راهنما |
نام سازمان مرتبط: | - |
رده موضوعی: | فناوری |
کد مطلب: | IT01 |
تاریخ آخرین بروزرسانی: | آذر ماه 1399 |
تاریخ بعدی کنترل اطلاعات: | اسفند ماه 1399 |