چه جوری برای کسب‌وکارمان وب‌سایت درست کنیم؟

    این روزها تقریبا همه به شبکه اینترنت دسترسی دارند. مخاطبین شما احتمالا همین حالا مشغول دریافت اطلاعات از این شبکه جهانی، برقراری ارتباط با دیگران از طریق امکانات این شبکه یا انتخاب و خرید محصولات با کمک ابزارهای موجود بر روی این سامانه گسترده ارتباطی هستند. برای همین هم هست که امروزه اغلب کسب‌وکارها لازم می‌دانند تا حتما بر روی شبکه اینترنت حضور داشته باشند و نام و نشانی از خود در این تار عنکبوت الکترونیک ثبت کنند.

    شما برای حضور در شبکه اینترنت به یک وب سایت احتیاج دارید. "مکانی در شبکه اینترنت" که با نشانی مورد نظر شما شناخته می‌شود و "اطلاعاتی" درباره شما و کسب‌وکارتان در آنجا در دسترس همگان قرار گرفته است.

    ما در این مطلب درباره چگونگی ایجاد این جایگاه برای کسب‌وکار شما راهنمایی‌هایی ارائه کرده‌ایم.

    قدم اول: هدف‌تان از راه‌اندازی وب سایت را مشخص کنید

    خوب است اولین قدم برای ساخت یک وب سایت را تعریف و تعیین مخاطبانی که مایل هستید از طریق حضورتان بر روی شبکه اینترنت با آنها ارتباط برقرار کنید، در نظر بگیریم. مثال‌هایی از انتخاب‌های ممکن را می‌توانید در زیر ببینید:

    • مخاطبان وب سایت شما می‌توانند کسانی باشند که با کسب‌وکار شما آشنا نیستند و با استفاده از امکان جستجو بر روی شبکه اینترنت وب سایت شما را پیدا می‌کنند و از این طریق با محصولات و خدمات شما آشنا می‌شوند
    • مخاطبان وب سایت شما می‌توانند کسانی باشند که به روش‌های مختلف با شرکت شما آشنا شده‌اند و می‌خواهند با مطالعه مطالبی که روی وب سایت خودتان قرار داده‌اید با فعالیت شما بیشتر آشنا شوند
    • مخاطبان وب سایت شما مشتری بالقوه محصولات یا خدمات شما هستند و مایلند ضمن آشنایی با محصولی که عرضه می‌کنید، در صورت امکان به روش اینترنتی آن را خریداری نمایند (فروشگاه اینترنتی)
    • مخاطبان وب سایت شما، افراد خاصی هستند (سهامداران شرکت، اعضای مرتبط با شما (اگر انجمن یا اتحادیه هستید)، مشتریان ثابت، ...) که با شما بصورت مستمر تبادل اطلاعات دارند و شما مایل هستید با استفاده از امکانات وب سایت‌تان بخشی از این تبادل اطلاعات را بصورت اینترنتی و غیرحضوری انجام دهید
    • ...

    در بسیاری از اوقات، سفارش‌دهندگان وب سایت علاقه دارند تا کلیه مخاطبان قابل تصور را به عنوان مخاطبان وب سایت خود در نظر بگیرند. توصیه می‌کنیم از اینکار بپرهیزید و تا جایی که می‌توانید محدوده تعریف مخاطب خود را در حد معقولی، محدود و مشخص نگاه دارید. گسترده کردن تعریف مخاطبان و به دنبال آن اطلاعات و خدماتی که مایل هستید از طریق وب سایت به آنها ارائه شود باعث بزرگ شدن تعریف پروژه ساخت وب سایت خواهد شد و معمولا هزینه و زمان لازم برای انجام کار را افزایش می‌دهد و انجام موفقیت‌آمیز کار را به خطر می‌اندازد.

    کسب‌وکارهای نوپا یا شرکت‌هایی که برای اولین‌بار می‌خواهند برای ساخت یک وب ساخت اقدام کنند می‌توانند دو بند اول تعریف مخاطبان را که در بالا آورده‌ایم برای شروع کار در نظر بگیرند. در این تعریف، کارکرد اصلی وب سایت شما و اطلاعات و محتوای ارائه شده بر روی آن آشنا کردن مخاطبان با کسب‌وکار شماست. با این تعریف، وب سایت شما به عنوان یک بروشور الکترونیک، کسب‌وکار شما را به مخاطبان معرفی می‌کند و در حد یک کاتالوگ الکترونیک آنها را با خدمات و محصولات شما آشنا می‌سازد.

    به یاد داشته باشید که معمولا به‌راحتی می‌توان محتوا و امکانات یک وب سایت را گسترش داد. بنابراین با محدود نگه داشتن دامنه انتظارات در اولین نسخه‌ی وب‌سایت‌تان می‌توانید پروژه آماده‌سازی آن را با هزینه مورد نظر و در زمان معقولی به انجام برسانید و در مقاطع بعد نسبت به گسترش و توسعه آن اقدام نمایید.

    در این مطلب به ارائه راهنمایی‌هایی برای ساخت وب‌سایت‌هایی پرداخته‌ایم که نقش بروشور الکترونیک را برای کسب‌وکارها برعهده دارند.

    از نرم‌افزارهای مدیریت محتوا (CMS) استفاده کنید

    این روزها نرم‌افزارهای مختلفی در بازار وجود دارند که امکان مدیریت محتوا (Content Management) را بر روی شبکه اینترنت در اختیار شما قرار می‌دهند. این نرم‌افزارها با قرار گرفتن بر روی میزبان وب شما در شبکه اینترنت، به شما امکان می‌دهند تا صفحات مختلف وب سایت خود را تعریف کنید و اطلاعات مورد نظرتان را از قبیل متن، عکس، فیلم و ... در صفحات مختلف قرار دهید. از سوی دیگر این نرم‌افزارها ارائه اطلاعاتی را که شما بر روی وب سایت خودتان قرار داده‌اید به مخاطبان‌تان "مدیریت" کرده و این اطلاعات را به کسانی که از وب سایت شما بازدید می‌کنند، "نشان می‌دهند". به این ترتیب می‌توان نرم‌افزارهای مدیریت محتوا را به زبان خودمانی نرم‌افزارهای "سایت‌ساز" در نظر گرفت.

    این نرم‌افزارها اغلب بصورت رایگان بر روی شبکه اینترنت عرضه می‌شوند (یک ویژگی جذاب دیگر برای آنها!) و علاوه بر امکانات و قابلیت‌های اصلی که در بالا به آنها اشاره شد، مجموعه گسترده و متنوعی از امکانات افزوده و تکمیلی را در اختیار استفاده‌کنندگان‌شان قرار می‌دهند. به عنوان معروف‌ترین نمونه‌ها از نرم‌افزارهای مدیریت محتوا می‌توان به نرم‌افزارهای وردپرس (WordPress) و جوملا (Joomla) اشاره کرد.

    اشاره کردیم که اغلب نرم‌افزارهای مدیریت محتوا، از جمله دو نمونه‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم، رایگان هستند. اما این به آن معنا نیست که ساخت و آماده‌سازی وب سایت شما بدون هزینه خواهد بود. نصب نرم‌افزار "سایت‌ساز"، انجام تنظیمات لازم، در آوردن صفحات وب سایت به رنگ و شکل و شمایل مورد نظر، تعریف ساختار محتوا (Sitemap) و درج محتوا و اطلاعات در یک نرم‌افزار مدیریت محتوا نیازمند آشنایی با قابلیت‌های نرم‌افزار و تخصص لازم برای بکارگیری آن است. شرکت‌ها و تیم‌های فنی که خدمات طراحی وب سایت ارائه می‌کنند، برای انجام این فعالیت‌ها از شما هزینه دریافت می‌کنند. بدیهی است اگر وقت و حوصله لازم برای فراگیری شیوه استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت محتوا را داشته باشید، می‌توانید در این هزینه صرفه‌جویی کنید و خودتان برای ساخت وب سایت‌تان آستین بالا بزنید. اما در غیراینصورت، خوب است که کار طراحی و آماده‌سازی وب سایت را با بکارگیری یک شرکت یا تیم فنی متخصص در این زمینه، به کاردان بسپارید.

    برای شروع کار چه اطلاعاتی را باید به پیمانکار وب سایت خود تحویل دهید؟

    به هنگام شروع پروژه ساخت وب‌سایت‌تان، شما باید اطلاعاتی را به پیمانکار فنی خود تحویل دهید. پس خوب است قبل از آنکه جستجو برای پیدا کردن پیمانکار فنی ساخت وب سایت را آغاز کنید، ابتدا این اطلاعات را که ماده اولیه مورد نیاز پیمانکار خواهد بود، فراهم کنید:

    • فایل تصویر لوگو یا نشانه شرکت: همانطور که احتمالا در اغلب وب سایت‌های موجود بر روی شبکه اینترنت دیده‌اید، نشانه یا لوگو جزئی ثابت از صفحات اطلاعاتی سایت‌های وب به حساب می‌آیند. بنابراین اگر هنوز برای طراحی و انتخاب نشانه کسب‌وکار خود اقدام نکرده‌اید خوب است قبل از شروع پروژه طراحی وب سایت، کار تهیه نشانه یا لوگوی کسب‌وکارتان را به سرانجام برسانید.
    • ساختار (Sitemap) وب سایت: ساختار وب سایت مشخص می‌کند که چه اطلاعاتی و با چه تقسیم‌بندی در قالب چه صفحاتی بر روی وب سایت شما به مخاطبان ارائه می‌شود. این ساختار بر روی کاغذ شکل و شمایلی مشابه فهرست فصل‌های یک کتاب دارد که در آن عنوان فصل‌ها و احیانا زیرفصل‌های اصلی کتاب مشخص شده است. توصیه می‌کنیم برای تعیین ساختار وب سایت‌تان، وب سایت شرکت‌های همکار یا رقیب خود (در ایران یا در جهان) را مرور کنید و ببینید آنها اطلاعات مربوط به خود را چگونه و با چه ساختاری به مخاطبانشان ارائه کرده‌اند. در قدم بعد با ایده گرفتن از آنچه در وب سایت شرکت‌های همکار دیده‌اید، ساختار مورد نظر خودتان را برای وب سایت‌تان بر روی کاغذ بیاورید.
    • محتوای مورد نیاز برای درج در وب سایت: پس از تعیین ساختار وب سایت مورد نظرتان، می‌توانید کار تدوین محتوایی که باید در هر بخش/صفحه از وب سایت درج شود را آغاز کنید. کسب‌وکارها معمولا کار تدوین محتوا را در حین اجرای پروژه طراحی وب سایت انجام می‌دهند. توصیه می‌کنیم تا آنجا که امکان دارد اینکار را قبل از شروع پروژه طراحی وب سایت انجام دهید تا هنگام شروع به کار پیمانکار فنی، محتوای مورد نیاز برای درج در وب سایت کاملا آماده باشد.
      در حین تدوین محتوا براساس ساختار طراحی شده، احتمال دارد به این نتیجه برسید که محتوای در نظر گرفته شده برای یک بخش خاص قابل تهیه نیست، پس شاید بهتر باشد آن بخش را حذف کنید! یا ارائه محتوای تدوین شده لازم می‌کند که بخشی از ساختار طراحی شده دستخوش تغییر شود. در حقیقت تدوین محتوا ممکن است باعث شود که ساختار طراحی شده برای وب سایت تغییر کرده و با توجه به ویژگی‌های محتوا با آن هماهنگ شود. تدوین محتوا قبل از شروع پروژه ساخت وب سایت کمک می‌کند تا ساختار و محتوای هماهنگ‌تر و فکرشده‌تری برای درج در وب سایت به پیمانکار فنی تحویل داده شود.
    • اگر به یک وب سایت چندزبانه فکر می‌کنید ...: با توجه به مخاطبان‌تان، ممکن است تصمیم داشته باشید که محتوای وب سایت‌تان را به چند زبان بر روی شبکه اینترنت منتشر کنید. نرم‌افزارهای مدیریت محتوا اغلب این امکان را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهند تا وب سایتی چندزبانه بسازید. اما فراموش نکنید که وب سایت‌های چندزبانه نیازمند محتوا به تعداد زبان‌های مورد نظر نیز هستند. پس اگر ساخت یک وب سایت چندزبانه را در دستور کار دارید باید ساختار و محتوا به هر زبان را نیز برای پیمانکار فنی طراحی و تدوین کنید.
      توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد کسب‌وکارها ترجمه‌ای از ساختار و محتوای زبان اصلی وب سایت خود (مثلا زبان فارسی) را  به عنوان محتوای مورد نیاز برای بخش‌های با زبان دوم (مثلا زبان انگلیسی) در نظر می‌گیرند. پیش از آنکه چنین راه‌حلی را برای تدوین و تامین محتوای وب سایت به زبان‌های دیگر انتخاب کنید، کمی به این بیاندیشید که آیا انتخاب درستی است که اطلاعات و محتوایی که می‌خواهید به مخاطبین خارج از کشور خود ارائه نمایید دقیقا مشابه و ترجمه اطلاعات و محتوایی باشد که به مخاطبین داخل کشور ارائه می‌کنید. تفاوت نوع مخاطبین داخلی و بین‌المللی گاهی باعث می‌شود به این نتیجه برسید که لازم است فرآیند تعریف ساختار (Sitemap) و تدوین محتوا برای زبان‌های دیگر بصورت جداگانه و مستقل انجام شود و تنها ترجمه مطالب فارسی به زبان دیگر پاسخگوی نیاز مخاطبین بین‌المللی شما نخواهد بود.

    تکلیف شکل و رنگ وب سایت خودتان را قبل از شروع کار مشخص کنید!

    یکی از امکاناتی که نرم‌افزارهای مدیریت محتوا در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، تعیین شکل و شمایل و رنگِ اجزای مختلف وب سایت است. این امکان، طراحان گرافیک وب را تشویق کرده تا به جای آنکه برای هر وب سایت طراحی جداگانه و مجزایی انجام دهند، طرح‌هایی را به عنوان قالب (Template) و برای کاربردهای عمومی آماده و در بازارهایی عرضه کنند. به این ترتیب زمان لازم برای طراحی گرافیک وب سایت  به میزان زیادی کاهش می‌یابد. البته کارفرمایان همچنان می‌توانند در صورت تمایل برای وب سایت‌شان طراحی خاص و اختصاصی سفارش دهند. اما آنها حالا این انتخاب را هم دارند تا از میان صدها و هزاران قالب آماده، یکی را انتخاب کرده و از پیمانکار فنی خود بخواهند تا با استفاده از آن قالب، که تکلیف بخش اعظم ویژگی‌های بصری وب سایت را از قبل روشن کرده، وب سایت آنها را طراحی و آماده کنند. به این ترتیب در بخشی از هزینه و زمان طراحی وب سایت که مربوط به طراحی رابط کاربر گرافیکی (Graphical User Interface) آن است و باید توسط طراحان گرافیک انجام شود، به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی خواهد شد.

    پس اگر برای وب سایت خود به فکر استفاده از قالب‌های آماده هستید، خوب است قبل از شروع فرآیند انتخاب پیمانکار فنی، زمانی به مرور قالب‌های مختلف موجود در بازار و انتخاب یک یا چند نمونه به عنوان قالب‌های مطلوب‌تان بگذرانید. با معرفی قالب‌های مطلوب‌تان به پیمانکار فنی در همان ابتدای شروع پروژه می‌توانید انجام کارها از سوی تیم فنی را به میزان زیادی تسهیل و تسریع نمایید.

    برای مرور بعضی از قالب‌های آماده شده برای نرم‌افزارهای وردپرس و جوملا می‌توانید به وب سایت‌های معرفی شده در جدول زیر مراجعه کنید:

    نمونه وب سایتهایی که برای WordPress قالب ارائه می‌کنند
    راست‌چین
    ژاکت
    templatemonster
    nicepage
    نمونه وب سایتهایی که برای Joomla قالب ارائه می‌کنند
    جومی
    پی 30 تمپلیت
    JoomShaper
    JOOMLART

    پیمانکار فنی وب سایت‌مان را چگونه انتخاب کنیم؟

    اگر محتوا و اطلاعات لازم برای ساخت وب سایت‌تان را فراهم کرده‌اید، حالا آماده هستید تا کار طراحی و آماده‌سازی وب سایت را به یک پیمانکار فنی بسپارید. برای اینکار شما می‌توانید کار را به یکی از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات طراحی وب سایت بسپارید یا از افراد یا تیم‌هایی که بصورت آزاد در این زمینه فعالیت می‌کنند، کمک بگیرید.

    پیشنهاد می‌کنیم فهرستی از سه تا چهار پیمانکار فنی به عنوان کسانی که نامزد شما برای انتخاب کار هستند، تهیه کنید. برای تهیه این فهرست می‌توانید از منابع زیر کمک بگیرید:

    • معمولا طراحان وب نام و پیوند به وب سایت خود را در پایین صفحات سایت‌هایی که طراحی کرده‌اند، درج می‌کنند. در هنگام بررسی وب سایت کسب‌وکارهای همکار و رقیب خود (در مرحله تدوین محتوا) به این نکته توجه کنید و اگر وب سایت شرکت همکارتان را می‌پسندید، مشخصات شرکت یا تیم طراح را نزد خود ثبت نمایید.
    • شرکت‌های میزبانی وب معمولا خدمات طراحی وب سایت نیز ارائه می‌کنند. توصیه چه جوری این است که میزبان وب مورد نیاز برای وب سایت‌تان را خودتان تهیه کنید، بنابراین در هنگام بررسی برای یافتن شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب، توضیحات شرکت در رابطه با طراحی وب سایت را نیز مرور کنید و در صورت مناسب تشخیص دادن، مشخصات آن را نزد خود ثبت نمایید.
    • از آشنایان و اطرافیان‌تان پرس‌وجو کنید تا اگر پیمانکار مناسبی برای اینکار می‌شناسند، به شما معرفی کنند.

    پس از تهیه فهرست پیمانکارهای "بالقوه"، نوبت به برقراری تماس با آنها می‌رسد. معمولا برای کسانی که سفارش ساخت وب سایت می‌دهند هزینه و زمان اصلی‌ترین متغیرها برای انتخاب پیمانکار هستند. خوشبختانه شما چون قبلا تمامی فعالیت‌های لازم برای تعریف و مشخص کردن ابعاد پروژه را انجام داده‌اید (تعیین ساختار سایت، آماده کردن محتوا، مشخص کردن یک یا چندزبانه بودن خروجی نهایی، ...) پیمانکارهای فنی به آسانی می‌توانند هزینه و زمان انجام کار را برآورد کرده و این دو متغیر مهم را به شما اعلام کنند.

    اما علاوه بر هزینه و زمان، نوع ارتباط پیمانکار و کارفرما نیز در پروژه‌های ساخت وب سایت اهمیت بسیار دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم در ارتباط اولیه با پیمانکارهای فهرست انتخابی‌تان، سعی کنید تا متوجه شوید تیم فنی مورد بررسی تا چه حد می‌تواند با شما ارتباط مطلوبی برقرار کند. هر پیمانکار پس از بررسی ساختار و محتوای ارائه شده از سوی شما، پیشنهادهایی برای تکمیل طرح ارائه می‌کند و سوالاتی درباره نکات احیانا مبهم درخواست‌های شما طرح می‌نماید. شما در این مرحله می‌توانید تاحدودی متوجه زاویه دید پیمانکار نسبت به مسائل مرتبط با پروژه خود شوید و میزان هماهنگی سلیقه و اولویت‌های وی با خودتان را حدس بزنید.

    به هنگام عقد قرارداد با پیمانکار فنی وب سایت‌مان به چه نکاتی دقت کنیم؟

    برای ساخت وب سایت، اغلب با پیمانکار فنی قراردادی منعقد می‌شود. قراردادهای طراحی وب سایت در قالب استاندارد قراردادهای ارائه خدمات، خروجی کار که همان آماده‌سازی و راه‌اندازی وب سایتی با ساختار (Sitemap) درخواستی مشتری/خریدار و حاوی محتوای ارائه شده از سوی اوست را تعریف می‌کنند. توصیه می‌کنیم علاوه بر خروجی اصلی کار، که همان وب سایت است، در قرارداد (یا در قالب شکل‌های دیگر توافق) از پیمانکار بخواهید که نکات زیر را رعایت کند:

    • وب سایت بصورت "هماهنگ با اندازه صفحه نمایشگر" (Responsive) آماده شود. این روزها اغلب نرم‌افزارهای مدیریت محتوا این ویژگی را بصورت پیش‌فرض در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا وب سایت‌ها هم در صفحات تلفن همراه و تبلت و هم بر روی نمایشگرهای کامپیوتر با ابعاد گوناگون به شکل خوانا و مناسبی نمایش داده شوند. اما خب، کار از محکم‌کاری عیب پیدا نمی‌کند اگر داشتن این ویژگی را برای وب سایت خود مجددا تاکید کنید
    • تنظیمات لازم در وب سایت برای استفاده از امکانات Google Analytics و Google Search Console انجام بگیرد. اینها ابزارهایی هستند که شرکت گوگل برای رصد عملکرد هر وب سایت و همچنین بررسی وضعیت دسترسی به وب سایت از طریق جستجو بر روی اینترنت، در اختیار صاحبان وب سایتها قرار می‌دهد. این اطلاعات به شما کمک خواهند کرد تا پس از آغاز فعالیت وب سایتتان، از چند و چون میزان مراجعه مخاطبان به اطلاعاتی که بر روی اینترنت قرار داده‌اید، مطلع شوید
    • از پیمانکار فنی خود بخواهید تا در هر صفحه از وب سایت شما، اطلاعات تکمیلی (meta tag) مربوط به title و description صفحه را از شما دریافت کرده و درج نماید. اینها اطلاعاتی هستند که موتورهای جستجو برای بازیابی اطلاعات وب سایت شما وقتی کاربران به دنبال عبارت‌های مرتبط با موضوع فعالیت شما جستجو می‌کنند، از آنها استفاده می‌کنند تا نام و نشانی‌تان را به آنها نمایش بدهند
    • از پیمانکار خود بخواهید تا وب سایت شما را با هماهنگی شرکت تامین‌کننده خدمات میزبانی وب‌تان با استفاده از ارتباط SSL راه‌اندازی نماید. این نوع ارتباط، سطحی از امنیت را در تبادل اطلاعات بر روی شبکه اینترنت تامین می‌کند و به همین خاطر موتورهای جستجو به هنگام شناسایی وب سایت‌های مختلف برروی اینترنت، اینگونه سایت‌ها را "بیشتر" تحویل می‌گیرند! البته فراموش نکنیم که شرکت‌های تامین‌کننده خدمات میزبانی وب معمولا هزینه جداگانه‌ای برای فراهم کردن این نوع ارتباط از شما دریافت خواهند کرد

    یکبار دیگر مراحل کار را مرور کنیم

    خب، دیگر تقریبا به آخرهای کار رسیده‌ایم! پس از عقد قرارداد با پیمانکار فنی، به جز منتظر ماندن برای انجام کار و برپا شدن وب سایت‌تان کار زیادی باقی نمی‌ماند. البته در حین فعالیت پیمانکار فنی، احتمال دارد لازم باشد همچنان در زمینه تکمیل محتوا یا تصمیم‌گیری درباره برخی نکات مرتبط با چیدمان اطلاعات در صفحات وب‌سایت‌تان، به پیمانکار کمک کنید.

    حالا که به اینجا رسیده‌ایم، اجازه بدهید یکبار دیگر مراحلی را که برای آماده شدن یک وب سایت باید انجام گیرد، با همدیگر مرور کنیم:

    قدم شرح اقدام
    1
    انتخاب مخاطب و تعریف کارکرد وب سایت در رابطه با پاسخگویی به نیاز او
    2
    تعریف ساختار (Sitemap) وب سایت
    3
    تدوین محتوای مورد نظر برای درج در وب سایت
    4
    انتخاب قالب یا قالب‌های گرافیکی نمونه به عنوان الگوی بصری برای وب سایت مورد نیاز
    5
    انتخاب نام دامنه مورد نظر به عنوان نشانی وب سایت
    6
    تهیه فضای لازم برای میزبانی وب سایت
    7
    انتخاب پیمانکار فنی و عقد قرارداد با او برای برپاسازی وب سایت
    8
    تحویل ساختار، محتوا و دیگر مواد مورد نیاز برای برپاسازی وب سایت به پیمانکار فنی
    9
    مرور وب سایت آماده شده توسط پیمانکار فنی و کسب اطمینان از هماهنگی آن با درخواست‌های صورت گرفته

    چگونه وب سایت خود را از پیمانکار تحویل بگیریم

    بالاخره می‌رسیم به مرحله‌ای که وب سایت شما تقریبا آماده شده. پیمانکار فنی آن را مطابق سفارش شما و با استفاده از محتوایی که در اختیار او گذاشته‌اید بر روی شبکه اینترنت گذاشته و شما می‌توانید با استفاده از نشانی آن، صفحات مختلف وب سایت را مشاهده و بررسی کنید. در این مرحله معمولا پیمانکار فنی در انتظار آن است که شما با بررسی نتیجه نهایی، پروژه را خاتمه یافته تلقی کنید و با تحویل گرفتن وب سایت‌تان با او تسویه‌حساب نمایید. پس بهتر است بیش از این پیمانکارتان را منتظر نگذارید! برای کنترل وب سایت‌تان می‌توانید قدم‌های زیر را بردارید:

    • کلیه صفحات وب سایت را مرور کنید و محتوای صفحات (متن، تصاویر، ...) را کنترل کنید که همه درست تایپ شده و در صفحات بصورت صحیح جایگذاری شده باشند
    • کلیه صفحات وب سایت را با استفاده از گوشی تلفن همراه مرور کنید و مطمئن شوید که محتوای صفحات بر روی صفحات کوچک تلفن همراه هم بصورت صحیح نمایش داده می‌شوند
    • اگر در یکی از صفحات وب سایت خود فرمی برای دریافت اطلاعات از مخاطبان‌تان سفارش داده‌اید (مثلا فرم نظرات و پیشنهادات، فرم ثبت‌نام برای دریافت خبرنامه الکترونیک، ...) حالا موقع آن است که با تکمیل آزمایشی فرم از عملکرد صحیح آن مطلع شوید. اگر اطلاعات تکمیل شده در فرم قرار است از طریق پست الکترونیک به دست‌تان برسد، مطمئن شوید که اطلاعات فرم تکمیل شده بطور صحیح در صندوق پست الکترونیک‌تان دریافت می‌شود. اگر هم قرار است اطلاعات تکمیل شده کاربران را در بخش مدیریت وب سایت مشاهده کنید، مطمئن شوید که اطلاعاتی را که بصورت آزمایشی تکمیل کرده‌اید در بخش مدیریت وب سایت می‌توانید مشاهده کنید
    • هر صفحه وب باید یک عنوان (Title) مناسب داشته باشد. این عنوان هم در داخل صفحه به بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود هم در "داخل صفحه" (منظور در لابلای کدهایی که هر صفحه شما را تشکیل می‌دهند) به عنوان اطلاعاتی تکمیلی ثبت می‌شود تا موتورهای جستجو به هنگام نمایش اطلاعات صفحه وب شما به جستجوکنندگان از آن استفاده کنند. مطمئن شوید که پیمانکار عنوان هر صفحه را بصورت صحیح در داخل هر صفحه گنجانده است. برای اینکار می‌توانید به زبانه مرورگرتان که هر صفحه وب سایت شما در آن باز می‌شود، توجه کنید (شکل زیر):
      کنترل کنید که تصاویری که در صفحات وب قرار گرفته‌اند دارای توضیح باشند
    • از جمله اطلاعات مفید "داخل صفحه"، یکی هم توضیحات صفحه (Description) است. این متن/عبارت، که معمولا باید در حدود 150 حرف باشد، در کنار عنوان صفحه در موتورهای جستجو به جستجوکنندگان نمایش داده می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که از وب سایت شما بازدید بکنند یا نه! بنابراین با انتخاب توضیحات مناسب برای هر صفحه می‌توانید تعداد کسانی را که به وب سایت شما مراجعه می‌کنند، افزایش دهید. برای تعیین توضیحات هر صفحه می‌توانید از بررسی اطلاعات وب سایت‌های رقبایتان در موتورهای جستجو (مثلا گوگل) کمک بگیرید. توجه کنید که تعیین توضیحات صفحه جزو وظایف صاحب وب سایت در هنگام تهیه محتوا است. در این مرحله لازم است که از اینکه پیمانکار کلیه توضیحات را در صفحات مختلف وب سایت به درستی جایگذاری کرده اطمینان حاصل کنید. برای اینکار می‌توانید به وب سایت heymeta مراجعه کنید. نشانی صفحه مورد نظر را در صفحه اول این وب سایت وارد کنید. heymeta عنوان، توضیحات و برخی متغیرهای دیگر صفحه مورد نظر شما را بازیابی کرده و آن را به شما نشان می‌دهد. می‌توانید صفحات مختلف وب سایت را با این روش کنترل کنید و در صورت وجود مشکل از پیمانکار خود بخواهید تا آن را برطرف نماید.
    • تصاویر درج شده در وب سایت شما هریک می‌توانند شرحی داشته باشند. خوب است که در هنگام تدوین محتوای وب سایت برای هر عکس مرتبط با کسب‌وکارتان (مثلا تصویر هر محصولی که تولید یا عرضه می‌کنید) یک شرح آماده کنید و آن را در اختیار پیمانکار خود بگذارید. با نگه داشتن نشانگر ماوس خود بر روی هر تصویر، این شرح در صفحه وب به بازدیدکنندگان صفحه نمایش داده خواهد شد. بنابراین برای کنترل درج صحیح شرح عکس‌ها می‌توانید خودتان از این تمهید استفاده کنید (شکل زیر):
      کنترل کنید که برای همه تصاویر مرتبط با کسب‌وکار شما در صفحات توضیح مناسب درج شده باشد
    • وب سایت شما می‌تواند یک شمایل نمادین (Favicon) داشته باشد. این تصویر در کنار عنوان هر صفحه بر روی زبانه مرورگر ظاهر می‌شود (شکل زیر) و معمولا کسب‌وکارها تصویر آرم یا نشانه (Logo) خود را در این قسمت به نمایش می‌گذارند:
      کنترل کنید که صفحات سایتتان favicon داشته باشد
    • از پیمانکار خود بخواهید تا نشانی، نام کاربری و اسم رمز لازم برای دسترسی به سامانه‌های زیر را در اختیارتان قرار دهد:
      • نام کاربری و اسم رمز لازم برای ورود به بخش مدیریت وب سایت‌تان
      • نام کاربری و اسم رمز لازم برای ورود به سامانه Google Analytics
      • نام کاربری و اسم رمز لازم برای ورود به سامانه Google Search Console
    • از پیمانکار خود بخواهید تا شیوه استفاده از بخش مدیریت وب سایت‌تان را برای تغییر و تصحیح محتوای آن به شما آموزش دهد. ممکن است لازم باشد پس از مدتی تغییرات کوچکی در محتوای درج شده در صفحات وب سایت بدهید. استفاده از امکانات نرم‌افزارهای مدیریت محتوا (CMS) برای انجام اینگونه تغییرات کوچک، آسان است و معمولا با آموزشی کوتاه می‌توانید خودتان آن را انجام دهید

    اگر هنگام انجام مراحل کار به مشکل برخوردید ...

    ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا مراحل انجام هر روال را به کامل‌ترین شکل ممکن برایتان توضیح دهیم. همچنین سعی می‌کنیم در توضیحاتمان اصل سادگی را رعایت کنیم تا شما بتوانید با صرف کمترین وقت بیشترین اطلاعات را بدست آورید و هرچه سریع‌تر به کارتان برسید.

    با این حال می‌دانیم که با وجود تمام سعی و تلاش ما، ممکن است در حین انجام هر روال به مشکلاتی برخورد کنید که در توضیحات ما ذکری از آن نیامده یا احیانا متوجه شوید که بخشی از توضیحات ارائه شده از سوی "چه جوری" اشتباه است. در اینگونه موارد اگر چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و با استفاده از ساز و کار "نظر بدهید" در ذیل هر صفحه، مشکلی را که در حین انجام هر روال با آن مواجه شده‌اید با ما در میان بگذارید، کمک بزرگی در تکمیل اطلاعات روال‌های این پایگاه اطلاع‌رسانی به ما خواهید کرد. ما تنها با کمک بازخورد شما می‌توانیم بهترین راهنما را برای انجام هر روال تدوین نماییم.

    لطفا توجه داشته باشید که نظرات درج شده پس از ثبت تنها برای مدیر وب سایت قابل مشاهده خواهند بود. مدیر وب سایت پس از بررسی هر نظر در صورت لزوم، اقدام به انتشار آن در وب سایت خواهد کرد.

    کار را به کاردان بسپارید، جنس را از اهلش بخرید ...

    کسب و کار "چه جوری" برپایه جذب تبلیغات و نمایش آن به مخاطبین این وب سایت می‌گردد. در ادامه می‌توانید تبلیغات کسب و کارهایی را که مایل به معرفی خود در این صفحه بوده‌اند، مشاهده کنید. اگر مطالب "چه جوری" را مفید می‌دانید، با بازدید از صفحات مرتبط با هر تبلیغ به ما در جذب بیشتر و بهتر کسب و کارها کمک کنید.

    شناسنامه مطلب

    نام مطلب: راه‌اندازی یک وب سایت
    نوع مطلب: راهنما
    نام سازمان مرتبط: -
    رده موضوعی: اطلاع‌رسانی و تبلیغات
    کد مطلب: BR03
    تاریخ آخرین بروزرسانی: بهمن ماه 1399
    تاریخ بعدی کنترل اطلاعات: خرداد ماه 1400

     

    نظرات (0)

    هنوز نظری ارسال نشده است

    دیدگاه خود را بیان کنید

    1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان
    0 کارکترها
    پیوست (0 / 3)
    انتشار موقعیت

    مشترك خبرنامه ما بشويد ...

    نشاني را بصورت صحيح وارد كنيد
    برای لغو اشتراک خبرنامه به اینجا مراجعه کنید ...

    © كلیه حقوق این وب سایت متعلق به شركت چندرسانه‌ای نگاه امروز است
    استفاده از مطالب این پایگاه اطلاع‌رسانی بدون ذكر منبع مجاز نیست